0

Upcycling u Maison Margiela

Rozvinutí konceptu recyklovaných oděvů začalo v devadesátých letech a průkopníkem tohoto odvětví je Martin Margiela a jeho značka Maison Margiela.

Martin Margiela je všeobecně považován za člověka, který přenastavil pravidla módy a zahájil tak novou éru stylu. Dalo by se říct, že „přinesl odpadky“ na Haute Couture mola pařížských fashion weeků.

Upcycling u Maison Margiela

Udržitelnost je dnes jedním z nejvíce rezonujících témat. Výrazně se projevuje i v módě, která vždy pohotově reaguje na debaty hýbající společností. Zároveň se z oděvního průmyslu postupně stal jeden z nejvíce dopadajících na znečišťování planety. Z důrazu na udržitelnost se tak pro módu stala i existenciální záležitost. A co je vlastně ta udržitelnost ve světě módy? Jedná se o stav, jehož důležitou charakteristikou je změna, kterou charakterizuje kontinuita a zachování zdrojů, cestu ke zpomalení, umírnění a snížení spotřeb. Odkazuje tedy na produkty, které jsou vyráběny ekologicky a sociálně odpovědným způsobem.

Jedním z hlavních navigátorů udávajících směr celému oděvnímu průmyslu jsou high fashion značky. To, čím se začnou zabývat, se dříve či později projeví na kusu oblečení každého z nás. Tak to bylo i u vědomého upcyklování. Rozvinutí konceptu recyklovaných oděvů začalo v devadesátých letech a průkopníkem tohoto odvětví je Martin Margiela a jeho značka Maison Margiela. Martin Margiela je všeobecně považován za člověka, který přenastavil pravidla módy a zahájil tak novou éru stylu. Dalo by se říct, že „přinesl odpadky“ na Haute Couture mola pařížských fashion weeků.

 

1-Gilet-porcelaine-1989-1990Porcelánová vesta, F/W89–90, radikální kousek z rozbitých porcelánových talířů, zajímavé je použití drátenického řemesla, které se dříve používalo pro opravení rozbitých talířů.

Upcyklování existujících produktů je jedním z přístupů, možná s ne až tak silným dopadem na planetu, ale o to vizuálně výraznějším (demonstrujícím vizi). Je to proces, který přeměňuje nepotřebné staré věci anebo zchátralé produkty a dodá jim nový nádech. Také se zde klade důraz na zachování původních materiálů a tyto produkty jsou pak často vnímány jako nové, znovu potřebné, mající vyšší kvalitu či hodnotu. Na první dobrou to jde proti luxusu, jehož je vysoká móda zhmotněním a může trochu evokovat ušmudlaně hravý přístup. Opak je ale pravdou, jak ukazují špičkový designeři i řemeslníci z luxusních značek, kteří vždy byli vzorem v precizním dotažení produktů, udělat špičkový předmět jde i z odpadu. A dnes se jedná o luxusem akceptovaný přístup. 

 

unnamed

Tanktop z plastového nákupního sáčku S/S 1990

 

Nebylo tomu tak ale vždy. Prolomit naleštěnou bublinu okolo luxusu recyklací, která byla dříve spojená s chudobou, vyžadovalo dávku odvahy. Zlom přišel s člověkem, který se i v mnoha jiných směrech nebál posouvat limity, a tím byl právě Martin Margiela. Belgičan, který se k módě dostal skrze svou vášeň prohrabávání se haldami oblečení na blešácích a v second handech. A právě použité oblečení mu pak posloužilo jako klíčový prostředek ke ztvárnění jeho konceptuální vize, když později založil vlastní módní brand. Šlo o jeho odpověď na zásadní otázku pro celou módní tvorbu: Co je oděv? Základ představil již na své první přehlídce (SS89) v Cafe de la Gare a soustavně se této otázce věnoval až do svého odchodu z módního domu, nesoucího jeho jméno, v roce 2009.

FDlb3xUXoAEovGJ.jpg-largeTop z vojenských ponožek F/W91-92

 

Pro Margielům upcycling je zásadní jeho velké téma - příběh oděvu, nebo ještě lépe, jeho paměť. A právě to zdůrazňuje přetvářením již existujících, nalezených, často až zchátralých předmětů na nové, hodnotnější. Oduševnělost, důraz na historii a až streetová syrovost, které snad není možné jinými, uhlazenějšími cestami dosáhnout, se staly ústředními prvky celého módního domu.

I kdyby v tom tehdy nebyl ekologický záměr, tak jde o jasný příklad toho, že je možné zachránit, přeměnit a následně prodávat produkty, které by jinak byly na odpis. A ještě z nich udělat high fashion, právě i díky tomu, že mají autentický příběh. Jak se říká - krása má mnoho podob a ani u módního průmyslu tomu není jinak. 

O co byl Margiela, stojící ve stínu, nenápadnější, o to hlasitěji rezonoval jeho radikální přístup, postavený na dekonstrukci a měnící hranice toho, co je možné obléci na lidské tělo. Zároveň odmítnutím neposkvrněných materiálů jako by odstoupil od svého ega, které opět zůstává kdesi v přítmí. Je nutné se vypořádat s mantinely, které dostupný materiál nabízí, vést s ním dialog, dát jeho příběhu prostor.

Vznikaly tak unikátní kousky, ačkoliv velmi náročné na výrobu i prodej, které měly pro identitu domu klíčový význam. Důkazem je vznik tzv. Artisanal kolekce z roku 2006. Pod její hlavičkou začaly být shromažďovány a produkovány upcyklované modely více cíleně. Podtržením důležitosti je i označení na typickém číselném štítku Maison Margiela, kdy Artisanal nese číslo 0. Předvádění této kolekce pokračuje v pravidelných intervalech dodnes, viz obrázek z kolekce A/W 2018. 

 

99412_1573377282_6DCgT0Ti7naSAzebbRXVehwZvtVVOC8KEhfsj8SwX9UZnačení Margielových kolekcí je velmi propracované.

 

Příchod neadekvátně chovajícího, ale jinak perfektní práci odvádějícího, Johna Galliana, jako artdirectora v roce 2014, přinesl do brandu Galianovi vlastní opulentnost. Patnáct let zkušeností s Haute Couture z Dioru do MM doručilo novou vlnu, stále ale poctivě navazující na Martinův odkaz. Že se kontroverzní krok přijetí Galiana vyplatil ukazují i objektivní čísla, kdy tržby za první rok jeho působení vzrostly o 30 %.

gettyimages-860630920John Galliano v bílém plášti, který byl ikonický pro všechny zaměstnance Martin Margiela 

 

Od té doby členové tvůrčího týmu po celém světě pátrají po kouscích které jsou posléze ručně přetvářeny. Jedná se o úlovky širokého spektra od workwearu, přes Edwardiánskou krajku po vyřazené sportovní náčiní. Oblečení je hrubě dekonstruováno, ale stále si zachovává precizní punc luxusu. Proto také mohlo být prezentováno v rámci Haute Couture pařížského Fashion weeku, i když Margiela, pokorně, a nebo možná rebelsky vůči tradici, tvrdil, že se o Haute Couture nejedná, a i cenovky, navzdory limitovanosti, byly hluboko pod tehdejší Haute Couture. 

MARGIELA_2007_AW_COUTURE_ARTISANAL_RING_TOP__lTop z bižuterních prstýnků 2006


995fcf2ba09d412c9a37d9012d0b53e1Look z F/W2012 kombinující baseballové rukavice a vintage krajku


Maison-Margiela-AW18-Artisanal-Collection-Feat
F/W 2018

Autor: Miloslav Chytil alias @harxmar 

Leave a comment